Arthur Franz Stuart Hundertwasser a.k.a. onze auto - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Robin Winters - WaarBenJij.nu Arthur Franz Stuart Hundertwasser a.k.a. onze auto - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Robin Winters - WaarBenJij.nu

Arthur Franz Stuart Hundertwasser a.k.a. onze auto

Door: Robin

Blijf op de hoogte en volg Robin

04 April 2013 | Nieuw Zeeland, Dunedin

En ja, we hebben met camperen best veel kunnen besparen
waardoor de campervan voor ons nu betaalbaar is! Dinsdag
ochtend hebben we in christchurch onze lucky rentals auto
opgehaald en zijn we oppad gegaan. Eerst nog even langs de
supermarkt zodat we eten/drinken hebben voor komende dagen.
Daarna richting de Arthur's Pass, die van oost naar west kust
loopt en dwars door de bergen gaat. Onderweg al vele mooie
uitzichten en bergwegen waarvan je droomt of alleen in films
ziet! In het dorp Arthur pass zelf de auto op een DOC gezet
en hier onze eerste nacht doorgebracht. Hebben een aardig
ruim twee persoonsbed achterin, waarop we prima slapen!
Volgende dag het tweede deel van de Pass gereden en een
stukje noord aan de westkust. Bij punakaiki de auto neergezet
en blowholes en gestapelde rotsen bekeken. De zee komt daar
zo onder de rotsen knallen dat het hoog omhoog word gespoten.
Na nog een stukje langs de prachtige kust te hebben gereden
onze auto op een kavel neergezet waar we ongeveer 200 meter
boven het water van de zonsondergang hebben genoten! Ook op
dit onbebouwde stuk grond de auto laten staan en lekker
blijven slapen. Volgende ochtend de auto weer omgebouwd en
richting het zuiden. Via de kustweg naar Franz Josef gereden.
Niet een hele bijzondere weg, maar de wegen zijn hier
allemaal wel erg rustig. Soms kom je gewoon een half uur geen
tegenliggers tegen! Eind van de dag aangekomen in Franz Josef
en onze auto aan een meer geparkeerd. Volgende dag de Franz
Josef Glacier bekeken, de snelst groeiende gletsjer van NZ.
Konden helaas niet heel dichtbij komen maar we waren allang
blij dat het niet regende en niet laag bewolkt was. Door
rotslawines en blokken ijs die afbreken zijn al enkele mensen
begraven en word er nu met een bariere aangegeven tot waar
het veilig is. Na de Franz Josef zijn we even verderop ook de
Fox glacier gaan bekijken. Minder touristisch maar wel mooier
naar onze mening. Veel meer te zien van de gletsjer en doordat je hoger stond en dichterbij kon komen had je betere foto's! Na nog een nacht daar in de buurt te hebben geslapen zijn we naar Wanaka gereden. In de winter een ski/snowboard walhalla, en in de zomer en mooi dorp aan het meer Lake Wanaka. Gezellig en leuke winkels, in de buurt een hele mooi plek gevonden bij een rivier om te slapen. Dag erna de trip in de wagen richting Mount Aspiring, wat niet op de kaart stond maar de route wel geniaal maakte was dat de laatste 20 km onverharde weg was. Doordat er veel kleine ribbels in de weg zaten konden we maar 20 km/h, tenminste dat dachten we, later bleek als je 60-70 reed dat je veeeel comfortabeler er overheen ging! Ging ook sneller! Na nog een duik in de rivier en een nacht op de camping bij Wanaka richting Queenstown. De weg tussen Wanaka en Queenstown schijnt de hoogste snelweg te zijn van NZ. Was inderdaad soms goed klimmen. Dure maar wel echt mooie stad. Hier even een middag rond gelopen en genoten van alle het lekkere leven. Daarna weer opzoek naar een slaapplek en die avond nog genoten van de heldere hemel en de vele sterren. Dag erop vroeg vertrokken richting Te Anau, en hebben daar besloten om ook meteen door te rijden naar Milford Sound. Prachtige weg door het Fiordland National Park na nog eens 2,5 uur rijden aangekomen in Milford( google Milford Sound en kijk je oogjes uit zou ik zeggen:P) wat eeen prachtige natuur! Hebben een boottocht gedaan door de sound die honderden jaren geleden is gevormd door gletjers. Wat een geweldig natuur! Bergen die direct vanuit het water 1700 meter hoog zijn en soms onder water nog 300 meter doorlopen! On-ge-loofelijk mooi!!! Diezelfde dag weer terug richting Te Anau en onderweg weer op een DOC geslapen. Volgende dag besloten de Catlins nog te bezoeken en via Invercargill langs Slope Point gereden. Het zuidelijkste puntje van het zuidereiland! Hierna verder gereden naar Curio Bay waar we aan het eind van de dag geeloogpinguins uit de zee hebben zien komen. Voor het eerst wilde pinguins gezien en zeker een aanrader! Moesten er wind en kou voor trotseren maar was het zeker waard! Die nacht was extreem koud en dus niet heel geweldig geslapen.. Vandaag vanaf Curio Bay naar Dunedin gereden. De universiteiten stad NZ, mooie oude stad die ooit is gesticht door de schotten. Slapen vannacht in een hostel om even te kunnen douchen en het thuisfront weer even op de hoogte kunnen stellen van onze avonturen! Dinsdag vertrekken we alweer van het zuidereiland naar Auckland waar we over een week naar Los Angeles vertrekken, tijd gaat nu super snel! Misschien wel wat te snel maar ook wel weer fijn om nog maar drie weekjes te wachten voordat ik weer thuis ben! Eerst nog enkele dagen in de auto vertieren en genieten.