Actieve week achter de rug - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Robin Winters - WaarBenJij.nu Actieve week achter de rug - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Robin Winters - WaarBenJij.nu

Actieve week achter de rug

Door: Robin

Blijf op de hoogte en volg Robin

17 Maart 2013 | Nieuw Zeeland, Wellington

Wat gaan de weken hier ongeloofelijk snel, elke dag zie je geweldige dingen of je bent aan het reizen. Tijd vliegt maar we maken ook een hoop mee. Bij ons gratis plekje zijn we nog even gebleven. We zijn een dag naar het strand gegaan met de bus. Hier werden toevallig ook die dag de national surf rescue championships gehouden. Teams uit het hele land streden om de titel, waarbij verschillende wedstrijden werden gehouden. Van grote stukken zwemmen in zee door de branding, met de kano of surfplank de branding proberen te overwinnen en op de terugweg een golf proberen te pakken om zo snel mogelijk terug te komen. Zeer vermakelijk om te zien en hebben ons dagje dan ook helemaal geweid aan het strand. Aan het eind van de middag weer terug met de bus en weer langs de supermarkt voor een goeie maaltijd. Ook hebben we kunnen wassen en gaan straks ook met een totaal schone tas weer op pad! Maandag weer met de bus naar het strand, maar nu met de bedoeling om Mt. Maunganui te beklimmen. Tis niet echt hoog maar wel even een klein steil klimmetje. Eenmaal boven heb je geweldig uitzicht over het dorp Maunganui, Tauranga en het national park ten westen van de steden. Prachtige stranden die tot aan de horizon strekken.. wat een uitzicht hadden we daar! (Zie foto's) niet al te laat terug naar ons plekje en rest van de dag uitgezocht wat het plan was voor komende dagen. Dinsdag ochtend zijn we er niet al te laat uit gegaan en naar Rotoruavertrokken, na drie lifts en ongeveer 2,5 uur later aangekomen in Rotorua. 1 lange lift bracht ons door het geweldige platteland. Een oud mannetje had daar ooit gewoont en wist precies te vertellen hoe groot elk stuk grond was en van wie. Ongeveer 1,5 uur lang een tour gehad over de landerijen en koeien. Voor wie ooit die kant op gaat, ik weet nu precies van wie wat is/was en hoe groot het stuk land is/was! Rotorua, een stad aan een groot meer omringt met vele geisers en andere vulkanische activiteiten. Hier hebben we een hostel gepakt en zijn de stad wezen verkennen. Wat ons al snel opviel was de enorme stank die overal overheerst. Door de vulkanische activiteit in de stad heb je continue vieze gassen in de stad. Het zwavel dat uit de grond komt op alle plekken geeft de stad nou niet echt een lekker geurtje. In een park hebben we enkele plekken gezien waar gas omhoog komt, van fel groene of rode poeltjes naar kokend water met een enorme stank.  Ook het meer stoomde wat en zag er niet heel schoon uit (erg donker water). Aan het eind van de middag kwamen we erachter dat er een zwembad bij het hostel zat en zijn natuurlijk even gaan zwemmen. Die avond kwamen we erachter dat we leuke mensen op de kamer hadden en zijn in het naast gelegen cafe enkele pilsjes gaan drinken. Een nederlander en 2 engelsen die ook op rondtour waren. Ook killerpool kwam aan het eind van de avond van de grond en was uiteindelijk een zeer geslaagd avondje! Volgende ochtend vroeg uitchecken en proberen in Taupo te komen. De nederlander bij ons op de kamer kon ons wel even bij de snelweg zetten zodat wij snel een lift kregen:) Het is steeds maar even wachten voordat iemand voor je stopt en ook deze keer geluk. Een geniaal mooie amerikaanse bak (Lincoln Continental Cabrio als ik het me goed heb kunnen herrinneren) kon ons een heel stuk naar Taupo brengen:) leuke met de man kunnen praten en door een mooi stukje natuur gereden! Vlak voor Taupo afgezet en vanaf daar met een militair mee naar het centrum. Helaas bleek de camping waar we heen wilden buiten het dorp te zitten en moesten we even lopen. Drie kwartier later aangekomen op Reid's Farm free camping aan de rivier. Een zeer leuk plekje aan de rivier met meerdere travellers. Na het tentje weer opgezet te hebben terug naar het dorp om dingen te gaan regelen en wat te gaan eten. Bij de I-site een bus geregeld naar het Tongariro national park voor de volgende dag. Lekker aan het grootste meer van Nieuw-Zeeland genoten van een Subway subje. Daarna weer terug gelopen naar de camping via de supermarkt. Eten voor de volgende ochtend gehaald, want de wekker stond op 5:20. De volgende ochtend was het nog donker toen we de taxi-bus instapten en zijn in 1,5 uur naar het national park gebracht. Hier om kwart over 7 begonnen aan de wat schijnt de mooiste one day trekking van Nieuw-Zeeland, de Tongariro Alpine trekking. Normaal een stuk van ongeveer 8 uur, maar wegens vulkanische activiteit niet tot het eind uit te lopen. Het was nog vroeg en dus nog goed koud toen we begonnen aan de prachtige klim, de eerste twee uren nog over een pad, en kwam de zon rustig op tussen de bergen. Maar wat een gebied, grote bergen, enorme vlaktes. Ik snap wel dat ze dit een geschikte plek vonden voor het filmen van Lord of the Rings. Rond 9 uur kwamen we voor de keuze of we de Tongariro alpine trek volgden of dat we Mt. Doom gingen beklimmen. Onze keuze was snel gemaakt en lang dan ook hoog boven ons. De 2300 meter hoge Mt. Doom was ons doel. Een vulkaan die bekend staat door de films van Lord of the Rings. Maar wat was dat een mooie en zeker ook spannende beklimming! In het begin nog wel aardig normaal, maar het werd op een gegeven moment erg steil en lagen er veel losse stenen. Je moest echt oppassen voor stenen die je naar beneden trapt of vanaf boven naar beneden komen razen. Doordat er niets in de weg stond rolden ze helemaal door naar de voet van de vulkaan. Naarmate we hoger kwamen werd het nog steiler en de stenen kleiner, waardoor je lastig kom klimmen. Soms nog best wel eng als je even een meter naar beneden schuift. Na twee uur ploeteren boven gekomen, en gelukkig was dat zeker de moeite waard! Wat een uitzicht hadden we daar, we konden de wijde omgeving zien en de rest van de vulkanen en bergen. Als ik terug ben nodig ik iedereen graag uit om deze foto's te bekijken, het is lastig uitleggen wat deze locatie zo speciaal maakt, dat moet je nou eenmaal zien! In het midden van de top een grote krater die gelukkig rustig was! Een rondje over de rand gelopen en toen aan de gefreesde tocht naar beneden begonnen. Door alle losse stenen verwachte we geen makkelijke afdaling, maar wat waren we snel beneden! Doordat we een strook modder en kleine stenen hadden gevonden konden we een soort van naar beneden gleiden alsof we een snowboard om hadden! Echt zoo apart in een soort van mini lawine mee naar beneden. Van 2300 naar 1600 meter in 30 min hadden we nooit verwacht en het enige waar we last van hadden waren de bakken steen in onze schoenen. We zijn rustig na de afdaling terug gelopen waar de minibus ons weer zou ophalen. Geweldige dag gehad!  Helemaal kapot terug naar de camping en nog even langs de rivier gaan zitten. Heerlijk plekje om de voetjes even rust te geven. Volgende dag redelijk vroeg eruit in de hoop in Wellington te komen. Toch even 2 uurtjes moeten wachten op een lift, maar geluk dat we hadden, direct naar Wellington met twee duitse dames! 350 km in 1x! Vlak boven Wellington hadden we via via een adres gekregen waar we enkele dagen konden verblijven als we wilden en daarvoor  wat moesten klussen. wat blijkt nu, zitten in een dikke villa met z'n tweeen aan het strand. Raumati South ongeveer 50 kilometer ten noorden van Wellington. Grote woonkamer met uitzicht op zee, badkamer, twee goede bedden, eigen keuken, internet kan niet beter! Kunnen zelfs alle maaltijden meeeten bij de eigenaar. Andrew verhuurd normaal het huis en toevallig was er een gaatje en konden wij er wel even verblijven:) weer mooi mazzel dat we hebben! Gister hebben we geholpen om veel spul te sjouwem en metalen te sorteren. Het is een echt hippie stel, die alles bewaren en overal een zootje van maken. Ook vegatarisch natuurlijk maar dat is niet zo erg, krijgen we ook weer is wat groente binnen:) vind moeders vast ook goed om te horen! Gisteravond zijn we de auto ingestapt en naar Wellington gereden. Daar heeft Andrew een zeilboot liggen en zijn we op blijven slapen. Vannochtend er vroeg uit om langs de ochtendmarkt te gaan voor inkopen en van 8 tot 11 wezen zeilen op zee! Anker uitgegooit bij een eilandje en genoten van een ontbijtje. Prima leven zo... Gelukkig rond 1 weer in de auto, want het regent hier eindelijk na maanden van droogte. Terug bij onze villa wezen surfen en nog een paar mooie golfen kunnen pakken. Komende dagen zullen we waarschijnlijk Wellington nog wat beter verkennen en Andrew nog helpen met verhuizen van zijn spul. Woensdag/donderdag vertrekken we naar het zuidereiland waar we de eerste week nog gaan liften en daarna twee weken een campervan huren. Vliegen op 9 april van Christchurch naar Auckland en 11 april naar Los Angeles.. eerst nog 4 weken van het heerlijke, relaxte, gastvrije Nieuw-Zeeland genieten!

• 17 Maart 2013 - 16:36

Lammert:

He stoere mannen,

wat een belevenissen daar, het lijkt mij een van de mooiste continenten op aarde.
    En dan die gastvrijheid van de bewoners daar in Nieuw Zeeland, geweldig te horen hoe je daar met hun samen dingen beleefd en doet.
    Blijf schrijven, het geeft een een fantastisch beeld van wat jullie samen beleven!

tot snel, lammert en de rest.

• 19 Maart 2013 - 23:50

Ruben:

Mooi oppad merk ik wel! Benieuwd naar de verhalen!!

• 23 Maart 2013 - 15:21

Martha:

Wat fijn om te ervaren dat er mensen zijn die je zo gastvrij onthalen en je vertrouwen!!
    Ik weet het ook zeker Nieuw Zeeland wordt absoluut ong een keer onze reisbestemming... geniet er nog even van mannen, hier is het vandaag zooooooo koud. Gevoelstemperatuur van -15 graden!!!!
    Probeer als het even kan ook in San Francisco te kijken, super leuke en relaxte stad!

Groetjes,
    Martha