Snelle eerste week Nieuw-Zeeland - Reisverslag uit Tauranga, Nieuw Zeeland van Robin Winters - WaarBenJij.nu Snelle eerste week Nieuw-Zeeland - Reisverslag uit Tauranga, Nieuw Zeeland van Robin Winters - WaarBenJij.nu

Snelle eerste week Nieuw-Zeeland

Door: Robin

Blijf op de hoogte en volg Robin

09 Maart 2013 | Nieuw Zeeland, Tauranga

Laat in Auckland aangekomen na een prima kort vluchtje vanaf
Sydney. Met de bus maar naar het centrum, hopen dat we daar
wat vinden om de nacht door te brengen. Gelukkig aan de praat
gekomen met een jongen die ook naar een hostel ging en al had
gereserveerd, die wist dus een beetje waar alle hostels
zaten. Dus we hebben daar ook gevraagd of er nog twee bedden
over waren. Gelukkig nog twee bedden, wel op verschillende
kamers maar dat was ook maar voor 1 nacht. Volgende ochtend
er al vroeg uit om Auckland weer te verlaten. Liftend
richting de Bay of Islands, zo'n 350 km boven de stad. Dat
moest te doen zijn dachten we. Gaan liften en al redelijk
snel een lift gekregen, deze man kon ons wel vlak buiten
Auckland afzetten zodat het makkelijker voor ons zou worden
om verder naar het noorden te trekken. Downtown Auckland was
ook niet de beste plek om te beginnen. Eenmaal bij een
tankstation afgezet kregen we direct weer een lift
aangeboden. Deze kon ons wel naar Warkworth brengen, weer
verder naar het noorden! Stehpen Dalley, was onze lift die
ons ook nog eens een slaapplek aanbood voor als we weer in
Auckland terug komen. Ideaal, dat ook weer geregeld! Na
ongeveer 15 minuten liften in Warkworth stopte er een mini busje bij ons
die ons wel richting de Bay of Islands kon brengen. Eenmaal
in de wagen bleek dat onze lift Nederlands was en helemaal
naar het noorden zou rijden. Taipa was haar eindbestemming,
na wat nadenken hebben wij onze plannen geweizigd. Want ja,
wanneer krijg je nou een lift van ruim 300 direct naar het
noorden van een nederlandse) dus op de weg terug langs de Bay
of Islands kon ook prima. Zo'n 4 uur bij haar in het busje
gezeten en onderweg nog leuke dingen gedaan. Eind van de dag
aangekomen in Taipa. Tent aan het strand opgezet en nog even
van de namiddag zon genoten. Achteraf heb ik nog noooit zo
koud geslapen. Lagen met kleren aan, maar zonder slaapzak in
de tent was niet fijn. Slechte nacht en hopen dat de zon snel
weer op komt, om weer op te warmen. Na deze nacht besloten we
niet verder noord te reizen, richting Cape Reinga maar terug
zuidelijk. Verder noord alleen nog maar campings en we
moesten gewoon een nacht inhalen en slaapzakken regelen. Via
twee liften in Kerikeri beland. Een aardig dorp waar we in
een heerlijk hostel zijn gaan zitten. Slaapzakken op de kop
kunnen tikken en een heerlijke nacht kunnen maken. In
Kerikeri staat het oudste stenen en houtenhuis van heel
Nieuw-Zeeland, was nog wel even een bezoek waard voordat we
naar Paihia zijn gelift. Slechts 30 km van elkaar, maar
Paihia ligt direct in de Bay of Islands, wat ons meer
mogelijkheden geeft. Al snel aangekomen in Paihia en onze
tent weer opgezet vlakbij de haven op een bewaakte plaats.
Geen douche of wc , maar de zee voor de deur dusja dan moet
je kiezen, bij 30 dollar pp in een hostel of 10 pp op de
camping. Keuze was voor ons snel gemaakt. Die dag nog naar Waitangi gelopen, de plek waar de Maori stammen en de Engelsen vroeger de eerste verdragen hebben getekend. Die
avond heerlijk geslapen in onze slaapzakken. Gelukkig een
hele goeie aankoop/investering! De volgende dag zou ik niet
snel meer vergeten, want wanneer in je leven mag je nou met
wilde dolfijnen zwemmen!! Op wel een dure tour voor ons, maar
wat een ervaring. De Bay of Islands in opzoek naar dolfijnen
en als ze in goede stemming waren mochten we ermee zwemmen:) Enja al snel een grote groep gevonden en er tussen gedoken,
wat vet, echt niet normaal vet! Dolfijnen die onder je
zwemmen en met je willen spelen. Nog nooit zoiets vets
gedaan.. na een ongeveer een uur achter de speedo's te hebben
gezwommen uitgeput aanboord geklommen. Daarna de dolfijnen
nog gevolgd voor een tijdje om foto's te kunnen maken. helaas upload ik nu
vanaf mijn mobiel en heb ik de foto's van de springende
dolfijnen op de digitale camera. maar die komen zo snel
mogelijk! Verder met deze tour nog wezen snorkelen in super
helder water, echt zo leuk om zoveel te zien:) echt een
dagtour die je niet mag missen als je hier bent in
Nieuw-Zeeland. Na deze vermakelijke dag nog een nacht op de
camping verbleven en de dag erna weer terug proberen te komen
in Auckland. We liepen naar een punt toe waar we wisten dat
mensen daar het dorp verlieten en eventueel ons richting
Auckland kunnen brengen. Onderweg kwamen we de eerste lifters
tegen in Nieuw-Zeeland, verder nog niemand gezien of tegen
gekomen. Bij het tankstation kwam een jonge dame naar ons toe
en vroeg of we meewilden rijden naar Auckland. Een
Australisch stel ging terug naar Auckland met de auto om naar
het zuiden te vliegen en wij mochten wel meerijden. Wat een
mazzel, direct 225 km naar Auckland te pakken! Onderweg
zouden ze nog wel stoppen bij de glow-worms maar dat was
natuurlijk geen probleem. Bleek zelfs heel leuk, kleine
wormpjes in een grot die een groen lichtje op hun staart
hadden. Zo leek het net een sterrenhemel en konden ze vliegen
vangen, geniale beesten eigenlijk! Rond 4 afgezet op
Queenstreet in Auckland. In Paihia hadden we al even contact
gehad met Stephen en die zou ons rond 7 bij de pier ophalen.
Lekker van de zon genieten en naar de bootjes kijken die
voorbij komen. Stephen heeft ons opghaald en onderweg naar zijn
huis Mt. Eden laten zien, een oude vulkaan die boven de stad
uitkomt. Vanaf dat punt kan je Auckland 360 graden zien. De
zon was net onder maar hadden nog wel een prachtig uitzicht
over alle wijken en de skyline van het centrum. Daarna nog een leuke avond gehad, met stephen over vanalles gehad en gekeken hoe we de volgende dag het best richting Tauranga/Rotorua kunnen gaan. Heel attend van stephen dat we daar mochten slapen en voor de hulp die hij ons heeft gegeven. Na een super lekker nachtje op de bank geslapen vroeg eruit om weer te gaan liften. Stephen heeft ons bij een op/afrit gedropt waar de snelweg naar het zuiden loopt. Helaas na 2 uur geen succes en besloten we met de trein verder Auckland uit te gaan. Daar weer de snelweg opgezocht en gaan liften. Helaas waren ze met de weg bezig en konden we niet echt een goed plekje vinden. Na 1,5 uur bracht een vrachtwagen chauffeur ons naar een betere plek. Hier bleek het nog rustiger te zijn, maar toch wel al snel een korte lift. Langzaam kwamen we in de goeie richting maar het schoot niet op! Uiteindelijk na 6 uren en ongeveer 30 km en lift direct naar Tauranga. Een man die normaal tours gaf, reed met zijn grote bus terug naar huis, en wij konden wel mee rijden. Dus in totaal met 3 man in een bus waar normaal 60 man in gaan. Toch wel een beetje een kindersdroom:P na twee uurtjes aangekomen in Tauranga, waar we heel toevallig met iemand aan de praat zijn gekomen die een huis heeft gekocht maar die aan het opknappen is en wij daar wel in de tuin konden kamperen. Douche, wc, keuken, bbq, wifi, alles was wel aanwezig, lag alleen wel 5 km vanaf het centrum van Tauranga. Maar dit aanbod hebben wij niet afgeslagen. Nu ik dit schrijf zitten we hier nu ongeveer een dag. Een heerlijk plekje met een mooi uitzicht. Er slaapt nog iemand op het terrein die de eigenaar meehelpt met het opknappen van het huis. Daarmee zouden we vandaag naar het strand en gaan kajakken, maar zijn koppeling is kapot gegaan waardoor hij alleen nog maar de 3de versnelling heeft. Dus zijn we heel voorzichtig naar een riviertje in de buurt gereden en hebben we daar gezwommen. Het water was goed koud maar ons hondje Coco had daar geen last van. Net heerlijk de BBQ aangehad en een goed bord eten gehad sinds tijden. Morgen waarschijnlijk met de bus naar het dorp en Mt. Maunganui, daarna zullen we verder reizen naar Rotorua en Lake Taupo.( Foto's zullen later volgen)

• 09 Maart 2013 - 13:48

Fransien:

Zo gaat ie goed jongens. Dit lijkt meer op backpacken. En is de was al gedaan?

• 10 Maart 2013 - 08:27

Taco:

He mam, we zijn druk aan het wassen hoor!

• 11 Maart 2013 - 08:40

Annemie:

Zo kerels van het goede leven......dit lijkt een leuke trip te worden....aanpassen waar nodig en genieten van alles wat op jullie uitgestippelde pad komt.
    Wat een mazzel hebben jullie daar....zijn al die " Nieuwe Zeeuwen" zo vriendelijk??? Ze staan in ieder geval wel open voor backpackers!
    Als jullie hier aan de kant van de weg stonden, had ik jullie zeker ook een stukje meegenomen hoor!
    Heel veel plezier nog van alle natuur en mensen daar....hier sneeuwt het weer eens voor de verandering....
    Tot later,
    liefs Annemie

• 11 Maart 2013 - 10:32

Fokkee:

lekker bezig heren!:D

• 12 Maart 2013 - 22:25

Martha:

Jeminee wat een verslag! Lukt het om tussen het liften door ook nog om te genieten van het land. ;-) Nieuw Zeeland moet erg mooi zijn. Dat zwemmen met dolfijnen is iets waar ik jaloers op ben. Lijkt me echt helemaal super geweldig!!!!
    Blijf genieten want voor je het weet sta je weer onder de Oldehove...